Bilişsel Davranışçı Terapi nedir? Nasıl uygulanır? Tedavisi

0
72
bilişsel davranışçı terapi nedir

Bilişsel davranışçı terapi nedir?

Bilişsel davranışçı terapi (CBT), düşünme ve davranış şeklinizi değiştirerek problemlerinizi yönetmenize yardımcı olabilecek bir konuşma terapisidir.

En sık endişe  ve depresyonu tedavi etmek için kullanılır , ancak diğer zihinsel ve fiziksel sağlık problemlerinde faydalı olabilir.

Bilişsel davranışçı terapi nasıl çalışır?

Bilişsel davranışçı terapi, düşüncelerinizin, duygularınızın, fiziksel duyumlarınızın ve eylemlerinizin birbiriyle bağlantılı olduğu ve olumsuz düşüncelerin ve hislerin sizi kısır döngüye sokabileceği kavramına dayanır.

Bilişsel davranışçı terapi, ezici sorunların daha olumlu bir şekilde daha küçük parçalara bölünmesiyle başa çıkmanıza yardımcı olmayı amaçlamaktadır.

Nasıl hissettiğinize bağlı olarak bu olumsuz kalıpları nasıl değiştireceğiniz gösterilmiştir.

Diğer bazı konuşma tedavilerinden farklı olarak, Bilişsel davranışçı terapi geçmişinizdeki konulara odaklanmak yerine mevcut sorunlarınızla ilgilenir.

Günlük olarak ruh halinizi iyileştirmenin pratik yollarını arar.

Bilişsel davranışçı terapi için kullanır

Bilişsel davranışçı terapi‘nin çeşitli zihinsel sağlık koşullarını tedavi etmenin etkili bir yolu olduğu gösterilmiştir.

Depresyon veya anksiyete bozukluklarına ek olarak,Bilişsel davranışçı terapi CBT ayrıca aşağıdakilere de yardımcı olabilir:

  • obsesif kompulsif bozukluk (OKB)
  • panik atak
  • travma sonrası stres bozukluğu (TSSB)
  • fobiler
  • yeme bozuklukları-  anoreksi ve bulimia gibi
  • uyku problemleri – uykusuzluk gibi
  • alkol kötüye kullanımıile ilgili sorunlar

Bilişsel davranışçı terapi bazen uzun süreli sağlık koşullarına sahip kişilere, örneğin:

  • irritabl barsak sendromu (IBS)
  • kronik yorgunluk sendromu (CFS)

CBT bu koşulların fiziksel semptomlarını tedavi edemese de, insanların semptomları ile daha iyi baş etmelerine yardımcı olabilir.

Bilişsel davranışçı terapi otseanslarında ne olur?

Eğer CBT önerilirse, genellikle haftada bir veya 2 haftada bir terapistle seansınız olur.

Tedavi süresi genellikle 5 ila 20 seans sürer, her seans 30 ila 60 dakika sürer.

Seanslar sırasında, terapistinizle birlikte çalışarak problemlerinizi, düşünceleriniz, fiziksel hisleriniz ve eylemleriniz gibi ayrı bölümlerine ayırın.

Siz ve terapistiniz, gerçekçi olmayan veya yararsızlarsa, bu alanları analiz edecek ve birbirleri ve sizin üzerindeki etkisini belirleyeceksiniz.

Terapistiniz, yararsız düşünce ve davranışlarınızı nasıl değiştireceğiniz konusunda size yardımcı olacaktır.

Neleri değiştirebileceğinize karar verdikten sonra, terapistiniz sizden bu değişiklikleri günlük yaşamınızda uygulamanızı isteyecek ve bir sonraki seansta nasıl yaşadığınızı tartışacak.

Terapinin nihai amacı, tedavi sırasında öğrendiğiniz becerileri günlük yaşamınıza uygulamayı öğretmektir.

Bu, problemlerinizi yönetmenize ve tedavi süreci bittikten sonra bile hayatınız üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olmalarını önlemenize yardımcı olacaktır.

Bilişsel davranışçı terapi Artıları ve Eksileri

Bilişsel davranışçı terapi (CBT) bazı zihinsel sağlık problemlerinin tedavisinde ilaç kadar etkili olabilir, ancak herkes için başarılı veya uygun olmayabilir.

Bilişsel davranışçı terapi avantajları

  • yalnız ilacın işe yaramadığı durumlarda yardımcı olabilir
  • diğer konuşma terapileriyle karşılaştırıldığında nispeten kısa bir sürede tamamlanabilir
  • CBT’nin yüksek yapısal yapısı, gruplar, kendi kendine yardım kitapları ve uygulamaları da dahil olmak üzere farklı biçimlerde sağlanabileceği anlamına gelir (zihinsel sağlık uygulamaları ve araçlarını NHS uygulamaları kütüphanesinde bulabilirsiniz)
  • tedavi bittikten sonra bile günlük yaşamda kullanılabilecek faydalı ve pratik stratejileri öğretir.

Bilişsel davranışçı terapi dezavantajları

  • bu işlemden en iyi şekilde yararlanmak için kendinizi işleme koymanız gerekiyor – bir terapist size yardımcı olabilir ve tavsiyede bulunabilir, ancak işbirliğinize ihtiyaçları var
  • Düzenli TCMB oturumlarına katılmak ve oturumlar arasında fazladan bir çalışma yapmak çok zaman alabilir
  • Yapısal oturumlar gerektirdiğinden, daha karmaşık zihinsel sağlık ihtiyaçları veya öğrenme güçlüğü çeken kişiler için uygun olmayabilir
  • duygu ve endişelerinizle yüzleşmeyi içerir – endişeli veya duygusal olarak rahatsız olduğunuz ilk dönemleri deneyimleyebilirsiniz
  • kişinin kendini değiştirme kapasitesine odaklanır (düşünceleri, duyguları ve davranışları) – bu, sistemlerde veya ailelerde genellikle birinin sağlığı ve refahı üzerinde önemli bir etkiye sahip olan daha geniş problemleri ele almaz

Bazı eleştirmenler ayrıca, TCMB’nin yalnızca mevcut sorunları ele alması ve belirli konulara odaklanması nedeniyle mutsuz bir çocukluk gibi akıl sağlığı koşullarının olası sebeplerini ele almadığını savunuyor.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here